Rugproblemen,
aspecifieke rugklachten

Rugklachten komen vrij veel voor in leeftijd van 0-18 jaar, zeker bij jongeren.

Rugproblemen, aspecifieke rugklachten

Rugklachten komen vrij veel voor in leeftijd van 0-18 jaar, zeker bij jongeren. Sommige rugklachten kennen een specifieke oorzaak, zoals een scoliose of hernia. Veel rugklachten worden niet veroorzaakt door zo’n specifieke oorzaak. Dan wordt gesproken van aspecifieke rugklachten. Een groot deel van deze rugklachten gaat vanzelf weer over binnen enkele weken.

Kinderfysiotherapeutische behandeling

Wanneer een kind of jongere zich meldt met rugklachten / rugpijn zal de kinderfysiotherapeut eerst een onderzoek doen om de mogelijke oorzaak van de klachten te achterhalen. Als er sprake is van een aspecifieke rugklacht kan deze in stand gehouden worden door zeer veel verschillende factoren. Houding, beweging, omgang met de pijn, belasting van de rug (bv veel tillen of zware boekentassen) zijn bijvoorbeeld een aantal factoren die invloed hebben op de klachten. De kinderfysiotherapeut probeert al deze factoren in kaart te brengen. De behandeling van ieder kind of iedere jongere met rugpijn, ofwel rugklachten zal dan ook anders zijn omdat deze factoren vaak per kind verschillend zijn. Vaak komen één of meerdere mogelijkheden van behandeling echter wel aan bod: het versterken van de rugspieren, het ontspannen van de spieren die te strak aangespannen zijn, adviezen met betrekking tot houding en beweging en adviezen met betrekking tot (te) zware belasting.