Etalagebenen

Wanneer je een stukje aan het lopen bent, moet je dan weleens stoppen vanwege pijn in je been of benen? Dan is het mogelijk dat je claudicatio Intermittens hebt, ook wel etalagebenen genoemd.

Meestal merk je dat je na een tijdje minder ver kunt lopen of dat de pijn in het been erger wordt.

Als je loopt, hebben de beenspieren meer zuurstof nodig dan wanneer je stilstaat. Bij Claudicatio Intermittens zijn de slagaders van het been door aderverkalking vernauwd. Hierdoor kunnen deze minder bloed aanvoeren en gaat er dus minder zuurstof naar de benen. Dit kan leiden tot pijnklachten.

Wat doet de fysiotherapeut bij Claudicatio Intermittens klachten?

De fysiotherapeut adviseert je en geeft je oefeningen. Als je deze oefeningen goed blijft uitvoeren, heb je hier op lange termijn veel profijt van. Ook bij specifieke problemen zoals bijvoorbeeld traplopen, kan de fysiotherapeut u gerichte oefeningen geven.

De fysiotherapeut helpt je om de klachten te verminderen en zorgt dat de risico’s op adervernauwing beperkt blijven. Vaak ben je geneigd om minder of geforceerd te bewegen. Je hebt het gevoel dat de klachten afnemen, maar na een tijdje voel je ze weer en bovendien kost het veel energie. De fysiotherapeut helpt om op de juiste manier in beweging te blijven. Met loop-/fietstraining is het hoofddoel om de maximale loopafstand te vergroten.

De fysiotherapeut streeft ernaar dat je zelfstandig jouw klachten onder controle kunt houden. Dit kan met behulp van een activeringsprogramma. Dit programma helpt je om zelfstandig te blijven bewegen en gezond te leven. De fysiotherapeut geeft je een passend bewegingsadvies.

Therapeut: Jasper Verschuren

Folder