Medical Taping

Medical taping

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig Medical_Tapinggelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds  tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

De gebruikte Cure Tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid. Er ontstaat zo meer ruimte in het gebied van de subcutis. Door gebruik te maken van verschillende tape technieken kunnen diverse effecten bereikt worden. Na weefseltrauma reageert het weefsel met een ontstekingsreactie. Er ontstaat een lokale zwelling welke een drukverhoging geeft op het omringende weefsel. Door deze drukverhoging wordt de bloedcirculatie verstoord en de lymfeafvoer belemmerd, waardoor de druk op de pijnreceptoren toeneemt.

Conventionele sporttape heeft als doel de bewegingsmogelijkheden te beperken. Bij het aanleggen van sporttape ontstaat een aanzienlijke drukverhoging, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer beperkt worden. Dit heeft een vertragende werking op het herstel. Langdurige contracturen, waardoor behandeling nodig is om te revalideren van het herstel.
De tijdsduur van immobilisering moet daarom zo kort mogelijk gehouden worden. Nog beter is het als immobilisering voorkomen kan worden.
In het Medical Taping Concept maakt de elasticiteit van CureTape het mogelijk dat weefsels worden ondersteund in hun functie, terwijl de bewegingsvrijheid behouden blijft. De nadelen van conventioneel immobiliseren worden zo voorkomen. Het fysiologisch bewegen wordt ondersteund, waardoor het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd. Anders gezegd, CureTape ondersteunt precies dat, wat het lichaam onder optimale omstandigheden zelf zou doen.

Aangezien de effecten van de tape congruent zijn met de doelstelling van de manuele lymfdrainage, vormt de tape een uitstekende aanvulling en ondersteuning bij de behandeling van lymfoedeem.
De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde Cure Tape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.
Samenvattend kunnen de effecten als volgt ingedeeld worden:

1. Spierfunctie verbeteren door tonusregulatie.

2. Belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen.

3. Pijndemping.

4. Ondersteunen gewrichtsfunctie door:

5. Stimuleren van proprioceptie.

6. Correcties van de bewegingsrichting.

7. Vergroten van de stabiliteit.

8. Neuro-reflectoire beïnvloeding.

Het toepassingsgebied mag breed genoemd worden. Nabehandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook heamatomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals RSI, tennis- of golfelleboog). Ook neuro-reflectoire beïnvloeding bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden, evenals profylactisch tapen.