Claudicatio Intermittens

Wat is claudicatio intermittens?

Wanneer u een stukje aan het lopen bent, moet u dan wel eens stoppen vanwege pijn in uw been of benen? Dat is het mogelijk dat u claudicatio intermittens heeft, ook wel etalage benen genoemd.

Meestal merkt u dat u na een tijdje minder ver kunt lopen of dat de pijn in het been erger wordt.

Als u loopt, hebben uw beenspieren meer zuurstof nodig dan wanneer u stilstaat. De slagaders vervoeren zuurstofrijk bloed. Bij claudicatio intermittens zijn de slagaders van het been door aderverkalking vernauwd. Hierdoor kunnen deze minder bloed aanvoeren en gaat er dus minder zuurstof naar de benen. Dit kan leiden tot pijnklachten.

Wat zijn de kenmerken van claudicatio intermittens?

• Het gevoel dat uw benen pijnlijk, verkrampt, vermoeid aanvoelen wanneer u een stukje loopt.
  • Bij lange tijd klachten van claudicatio intermittens kunt u koude voeten krijgen.
  • Soms is er sprake van verdikte teennagels.
  • Verminderd herstel van wondjes op voet/been.

Wat doet de fysiotherapeut bij claudicatio intermittens klachten?
De fysiotherapeut adviseert u en geeft u oefeningen. Als u deze oefeningen goed blijft uitvoeren, heeft u hier op lange termijn veel profijt van. Ook bij specifieke problemen zoals bijvoorbeeld traplopen, kan de fysiotherapeut u gerichte oefeningen geven.

De fysiotherapeut helpt u om uw klachten te verminderen en zorgt dat de risico’s op adervernauwing beperkt blijven. Vaak bent u geneigd om minder of geforceerd te bewegen. U heeft het gevoel dat uw klachten afnemen, maar na een tijdje voelt u ze weer en bovendien kost het veel energie. De fysiotherapeut helpt u om op de juiste manier in beweging te blijven. Met loop-/fietstraining is het hoofddoel om de maximale loopafstand te vergroten.

De fysiotherapeut streeft ernaar dat u zelfstandig uw klachten onder controle kunt houden. Dit kan met behulp van een activeringsprogramma. Dit programma helpt u om zelfstandig te blijven bewegen en gezond te leven. De fysiotherapeut geeft u een passend bewegingsadvies.

ClaudicatioNet
Claudicatio intermittens fysiotherapie wordt gegeven door onze fysiotherapeut Stephanie Schalk, die is aangesloten bij het ClaudicatioNet.

Het ClaudicatioNet is een geïntegreerd zorgnetwerk dat patiënten, fysiotherapeuten, huisartsen en vaatchirurgen met elkaar in contact brengt.

Vergoeding
Omdat onze praktijk is aangesloten bij het ClaudicatioNet worden vanaf januari 2017 37 behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering.